pellatv
Live

«Πρωταθλήτρια» στην αδήλωτη εργασία αναδεικνύεται η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

όπου τρεις στους δέκα εργαζομένους (34,89%) απασχολούνται σε συνθήκες πλήρους ανασφάλειας. Διανομείς φαγητών, ταχυμεταφορείς και εργαζόμενοι στον επισιτισμό (καφετερίες, νυκτερινά κέντρα διασκέδασης) είναι τα μεγαλύτερα θύματα της «μαύρης» εργασίας, η οποία σε πανελλαδικό επίπεδο αγγίζει το 25%. Τα παραπάνω στοιχεία -αποκαλυπτικά της κατάστασης που επικρατεί στους περισσότερους εργασιακούς χώρους- προκύπτουν από τους ελέγχους επταμήνου (Φεβρουάριος - Αύγουστος 2010) που πραγματοποίησαν τα μικτά κλιμάκια του ΙΚΑ και του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας. Την Κεντρική Μακεδονία ακολουθεί, με διαφορά σχεδόν δέκα μονάδων, η περιφέρεια Αττικής (26,73%) και ακολουθούν η περιφέρεια Θεσσαλίας (24,89%), η περιφέρεια Ιωαννίνων (21,68%) και η περιφέρεια Κρήτης (17,92%.). Περαιτέρω ανάγνωση των στοιχείων δείχνει πως από το σύνολο των Ελλήνων εργαζομένων που ελέχθησαν από τα κλιμάκια ποσοστό 22,9% εργάζεται με καθεστώς αδήλωτης εργασίας και από το σύνολο των αλλοδαπών εργαζομένων, 31,6%. Σύμφωνα με τον ειδικό γραμματέα του ΣΕΠΕ, Μιχάλη Χάλαρη, η αρνητική πρωτιά της Κεντρικής Μακεδονίας οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πληθώρα των προσφερόμενων εποχικών εργασιών. «Ειδικά στον κλάδο των οικοδομών, των αγροτικών εργασιών και των τουριστικών καταστημάτων υπάρχει σταθερά μεγάλη ζήτηση για προσωρινό προσωπικό. Εχει συμβεί να επισκεφθούμε κεντρικό δρόμο γειτονικού νομού της Θεσσαλονίκης με πλήθος καταστημάτων στα οποία δεν υπήρχε ούτε ένας ασφαλισμένος εργαζόμενος», περιγράφει. ΙΝΕ/ΓΣΕΕ: Μεγαλύτερα τα ποσοστά Εκτιμήσεις που ξεπερνούν τα αποτελέσματα των ελέγχων που διενήργησαν τα κλιμάκια, ανεβάζοντας το ποσοστό της ανασφάλιστης εργασίας στο 50%, εκφράζουν μέλη του παραρτήματος του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ στη Θεσσαλονίκη. «Οι έλεγχοι αποτυπώνουν μία μικρή μόνον εικόνα της κατάστασης, καθώς είναι αδύνατο να εντοπιστούν όλοι οι ανασφάλιστοι. Εμείς πιστεύουμε πως ένας στους δύο εργαζομένους απασχολείται σε καθεστώς πλήρους ανασφάλειας και πως σήμερα δεν υπάρχει κάποιος κλάδος που να μην πλήττεται από την εργοδοτική αυθαιρεσία, η οποία συχνά χρησιμοποιεί την κρίση ως άλλοθι για να καταπατήσει τα δικαιώματα των εργαζομένων», εξηγεί ο πρόεδρος του Περιφερειακού Παραρτήματος Θεσσαλονίκης του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης. Με 4 ώς 4,5 ευρώ την ώρα «Ανασφάλιστη, εννοείται!», απαντάει σαν να πρόκειται για το πλέον φυσιολογικό καθεστώς εργασίας, όταν τη ρωτάμε για τις συνθήκες απασχόλησής της. Η 34χρονη Στεφανία Χ. δούλευε για τρία χρόνια ως διανομέας φαγητού σε ταχυφαγείο. «Η συμφωνία είναι συγκεκριμένη: μεροκάματο 4-4,5 ευρώ την ώρα, τέσσερις - οκτώ ώρες την ημέρα, βενζίνη και σέρβις για το μηχανάκι δικά μας», περιγράφει. Το μήνα, μαζί με τα φιλοδωρήματα των πελατών, έφτανε να βγάζει περισσότερα από 1.000 ευρώ, αλλά κάποια στιγμή αποφάσισε να σταματήσει. «Ολα αυτά τα χρόνια στη δουλειά, μόνο για ένα εστιατόριο έχω ακούσει πως ασφαλίζει όσους δουλεύουν delivery. Ολοι οι υπόλοιποι είμαστε στην ίδια μοίρα και γι' αυτό αποφάσισα να αναζητήσω μία δουλειά που θα μου παρείχε ασφαλιστική και ιατροφαρμακευτική κάλυψη», μας λέει. Ο κλάδος των διανομών κατ' οίκον είναι αυτός που πλήττεται περισσότερο από τη μαύρη εργασία, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία παλαιότερης μελέτης που χρηματοδοτήθηκε στο πλαίσιο του Γ' ΚΠΣ, έξι στους δέκα διανομείς εργάζονται ανασφάλιστοι. Ακολουθούν οι εργαζόμενοι στη νυχτερινή διασκέδαση (55%), στα cafe-bar (50%), στην καθαριότητα (43%), στις κατασκευές (38%), στην εστίαση (38%), στις ταχυμεταφορές (30%), στον τομέα της μεταποίησης για τη βιοτεχνία (26%), στις υπηρεσίες ασφαλείας (25%), στη φιλοξενία (25%), στον τομέα της μεταποίησης για τη βιομηχανία (14%). Ελεγκτές σε... απόγνωση Τροχοπέδη στην καταπολέμηση της καταπάτησης των εργασιακών κεκτημένων αποτελεί η υποστελέχωση και οι υλικοτεχνικές ελλείψεις των κατά τόπους υπηρεσιών ελέγχων. Πανελλαδικά, το ΣΕΠΕ καταγράφει 500 οργανικά κενά και οι 400 επιθεωρητές έφτασαν φέτος, ελέω των συνταξιοδοτήσεων, τους 366. Ακόμη και οι ενεργοί ελεγκτές, ωστόσο, χρειάζεται να ξεπερνούν καθημερινά ένα σύνολο εμποδίων προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους, με πρώτο και κυριότερο την απουσία υπηρεσιακών οχημάτων. Πιο συγκεκριμένα, η περιφερειακή Διεύθυνση Κοινωνικής Επιθεώρησης Κεντρικής Μακεδονίας αριθμεί 55 ενεργούς επιθεωρητές, έχει στην αρμοδιότητά της επτά νομούς με πληθυσμό 2 εκατ. ανθρώπους και... κανένα μέσο μεταφοράς. «Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούσαμε ήταν με leasing και από τον Ιούλιο, οπότε έληξαν οι συμβάσεις δεν έχουμε κανένα υπηρεσιακό όχημα», εξηγεί στον «Α» ο προϊστάμενος, Αργύρης Γαλάνης. «Αναγκαστικά, τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούμε τα δικά μας μέσα μεταφοράς ή προσπαθούμε να συντονίσουμε το πρόγραμμά μας με άλλες υπηρεσίες (π.χ. την πολεοδομία), προκειμένου να μας μεταφέρουν με δικά τους οχήματα», συμπληρώνει. Κι ενώ θα περίμενε κάποιος ότι τουλάχιστον θα τους επιστρέφονταν τα χρήματα που καταβάλλουν για τα καύσιμα, «το σχετικό κονδύλιο για τη βενζίνη εγκρίνει το ποσό των 80 ευρώ ανά τρίμηνο», καταλήγει ο προϊστάμενος της Περιφερειακής Διεύθυνσης Κοινωνικής Επιθεώρησης Κεντρικής Μακεδονίας

Δημοσιεύτηκε στις 5 Νοεμβρίου, 2010


Σχόλια


pellanet facebook