Η Δήμαρχος Σκύδρας Κατερίνα Ιγνατιάδου απέστειλε επιστολή προς τη διοίκηση του Ο.Σ.Ε. ,
κοινοποιώντας την στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με το αίτημα του Δήμου
Σκύδρας για την ανακατασκευή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Σκύδρας και την επιστροφή στο
φυσικό και λειτουργικό της χώρο της ιστορικής μηχανής που κινούσε το τρένο της γραμμής
Σκύδρας – Αριδαίας.
Το πλήρες κείμενο της επιστολής (αρ.πρ.644/Τετ.27-1-2021) είναι το παρακάτω:
"Επιτρέψτε μας να επικοινωνήσουμε μαζί σας μέσω της παρούσας επιστολής και να θέσουμε
υπόψη σας τα παρακάτω που αφορούν το αίτημα του Δήμου μας για τη συντήρηση κι
επισκευαστική αποκατάσταση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Σκύδρας (Σ.Σ.Σ.).
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Σκύδρας αποτελεί το εμβληματικό τοπόσημο της πόλης και του
Δήμου της Σκύδρας. Είναι γνωστό ότι ο Σ.Σ.Σ. είναι ένα ιδιαίτερο και ξεχωριστό ιστορικό,
αρχιτεκτονικό, πολιτιστικό κτήριο με τα συμπληρωματικά του κτήρια και τον περιβάλλοντα χώρο
καθώς αποτελεί το μοναδικό σιδηροδρομικό σταθμό τύπου Ντεκοβίλ (Dekoville) που όχι μόνο
διασώζεται αλλά λειτουργεί έως σήμερα.
Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα κατασκευάστηκε το 1916, με πρωτοβουλία των γαλλικών
στρατευμάτων για να συνδέσει τη Σκύδρα με την Αριδαία. Πάνω στις ράγες του κινούνταν το
γνωστό ως Tρένο της Καρατζόβας έχοντας ως μηχανή την Α/Τ Ct-n2 Decauville τύπου
«Βαρβάρα». Ο Σ.Σ.Σ. υπήρξε το μεγαλύτερο κέντρο ανεφοδιασμού του μακεδονικού μετώπου
κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και για το λόγο αυτό βομβαρδίστηκε δύο φορές
το 1918 από τη γερμανική αεροπορία με αποτέλεσμα να προκληθούν μεγάλες καταστροφές στο
σταθμό. Η Σκύδρα με τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της συνέβαλλε καθοριστικά στην έκβαση του
Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η σύντομη αυτή παρελθοντική αναφορά επιβεβαιώνει και την ιστορική
του σημαντικότητα .
Η κατασκευή και η λειτουργία του Σ.Σ.Σ. ήταν μια αφορμή κι ένας σημαντικός λόγος για την
αναμόρφωση και τη μετατροπή της Σκύδρας από ένα μικρό χωριό σε μια πλούσια κωμόπολη που αποτελεί σημείο αναφοράς για την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας και την Κεντρικοδυτική Μακεδονία.
Η Σκύδρα, λοιπόν, αποτελεί ένα σπουδαίο συγκοινωνιακό και επικοινωνιακό σταυροδρόμι.
Από το Σ.Σ.Σ. εξάγονταν τις δεκαετίες του ΄70 και του ’80 προς τις χώρες της Ευρώπης μεγάλες
ποσότητες φρούτων, με κυρίαρχο το ροδάκινο, με αποτέλεσμα να θεωρείται η Σκύδρα το
μεγαλύτερο εξαγωγικό κέντρο φρούτων της χώρας με σημαντική συμβολή στην οικονομία της χώρας, ( εισροή συναλλάγματος).
Αξίζει να υπενθυμιστεί και να επισημανθεί ότι στην περιοχή της Σκύδρας εδρεύει σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις το Τελωνείο και το Χημείο του κράτους, τ΄οποίο Χημείο μάλιστα εξυπηρετεί και καλύπτει και το γειτονικό Νομό
Ημαθίας. Σημειωτέον ότι εδώ δραστηριοποιούνται οι περισσότερες, μεγαλύτερες και
δυναμικότερες βιομηχανίες επεξεργασίας και μεταποίησης αγροτικών προϊόντων, όπως επίσης
δραστηριοποιούνται κι έχουν αναπτυχθεί πλήθος συναφών επιχειρήσεων και επαγγελμάτων,
όπου απασχολείται μεγάλος αριθμός εργαζομένων όχι μόνον από το Δήμο μας αλλά και τις
όμορες περιοχές.
Όλα τα παραπάνω φανερώνουν κι επιβεβαιώνουν τη σπουδαιότητα και την ιστορικότητα του
Σ.Σ.Σ. Δυστυχώς, όμως, εδώ κι αρκετά χρόνια ο Σ.Σ.Σ δεν βρίσκεται στην κατάσταση που του
αρμόζει μιας και τα έργα που απαιτούνται για τη συντήρηση, την ανακαίνιση και την αναβάθμισή
του καθυστερούν, παρά τα επανειλημμένα αιτήματα του Δήμου Σκύδρας και τις υποσχέσεις που
δόθηκαν. Το έτος 2018 ως Δημοτική Αρχή Σκύδρας συνεργαστήκαμε με τη ΓΑΙΑΟΣΕ, ΟΣΕ και
το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών και ζητήσαμε την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών
για τη συντήρηση, την αποκατάσταση και την εκτέλεση του έργου.
Μάλιστα, ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ και υπηρεσιακοί παράγοντες της ΓΑΙΟΣΕ, του ΟΣΕ και του
Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επισκέφθηκαν τη Σκύδρα μετά από πρόσκλησή μας για
αυτοψία. Κι επαναλαμβάνω ότι είναι ο μοναδικός αυτής της μορφής που υπάρχουν στην
Ελλάδα. Όλοι οι παραπάνω φορείς στους οποίους απευθυνθήκαμε ανταποκρίθηκαν θετικά και
τον Οκτώβριο του 2018 μας παρέδωσαν τις σχετικές μελέτες – τις οποίες μπορούμε να θέσουμε
υπόψη σας - με τη ρητή διαβεβαίωση των τότε διοικήσεων ότι θ΄ακολουθήσει σύντομα η
χρηματοδότηση – εκτέλεση του έργου.
Όπως βεβαίως αντιλαμβάνεστε το αίτημά μας για την ανακατασκευή του Σ.Σ.Σ. είναι ένα έργο
σημαντικό, ένα έργο που επείγει για να το προστατεύσει από την προϊούσα φθορά, ένα έργο
που αφορά ιστορικό μνημείο, ένα έργο που θ΄αναδείξει τη φυσιογνωμία της πόλης μιας και
βρίσκεται εντός του αστικού ιστού, θ΄αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες εξυπηρέτησης του
επιβατικού κοινού, του εμπορίου και της επιχειρηματικότητας, θα προβάλλει και θα ενισχύσει
την εικόνα του Δήμου μας αλλά και του Ο.Σ.Ε. ταυτόχρονα, ικανοποιώντας τις ανάγκες και τις
απαιτήσεις της κοινωνίας και κάνοντάς μας όλους υπερήφανους από το προσδοκώμενο και
προφανές αποτέλεσμα, για τη διατήρηση κι ανάδειξη του οποίου έχουμε όλοι ευθύνη.
Με την ευκαιρία επιτρέψτε μας ακόμη να επαναφέρουμε το αίτημά μας για την παραχώρηση
στο Δήμο μας της προαναφερόμενης μηχανής του Tρένου της Καρατζόβας προκειμένου να
τοποθετηθεί και να εκτεθεί στο φυσικό της χώρο, εδώ δηλαδή που «έδρασε» κι ανήκει. Έστω κι
αν η απάντησή σας είναι μέχρι τώρα αρνητική πιστεύουμε ότι μπορεί να συζητηθεί και να εξευρεθεί η νομική φόρμουλα για την επιστροφή της θρυλικής μηχανής στο δικό της φυσικό και ιστορικό περιβάλλον.
Με τη βεβαιότητα ότι θα εξετάσετε και θ΄αντιμετωπίσετε τα αίτηματά μας θετικά κι άμεσα σας
ευχαριστούμε και παραμένουμε στη διάθεσή σας για τα περαιτέρω ώστε με τη συνεργασία μας
το έργο της ανακατασκευής του Σ.Σ.Σ. να γίνει σύντομα πραγματικότητα."
Δημοσιεύτηκε στις 9 Φεβρουαρίου, 2021